Opgaven har en stor grad af realisme, da den praktiske del af kurset foregår under vandet, hvor dele af teamet kommer til at arbejde, mens resten styrer processen fra et kommandorum.
Alle deltagere skal have en rolle i processen, som kommer til at omfatte 4 hovedpunkter; nemlig afklaring, planlægning, udførelse og evaluering.
Holdet skal indledningsvis vurdere opgavens art og hvordan opgavens endelige løsning skal se ud. Derefter lægges en detaljeret masterplan for, hvorledes opgaven skal gennemføres, herunder fastlæggelse af delmål samt hvorledes planen gøres målbar for løbende evaluering.
Når holdets strategi for gennemførslen ligger fast, skal det afklares hvilke kompetencer der skal bruges dvs. hvilke konkrete opgaver der skal løses og hvem der har erfaringen til det. Der skal så udarbejdes en arbejdsplan for hvornår disse kompetencer skal anvendes.
På baggrund af denne kompetenceafklaring, fastlægges en rollefordeling samt en tidsplan med angivelse af succeskriterier. Alle kriterier skal være direkte målbare og konsekvensbelagte, såfremt målene ikke opfyldes.
Hele forløbet styres af et instruktørteam, som løbende giver teamet små opgaver der skal håndteres ved siden af hovedopgaven.